En de spreekwoordelijke man achter Kudoz is …

… een vrouw!

Eentje die ruim 20 jaar aan de andere kant van de tafel zat

Ik ben Leen Van Breedam. Voormalig geassocieerd notaris - bijna 10 jaar mede-eigenaar van een kantoor. En nu? Nu help ik notarissen, accountants en advocaten met datgene waar ik zelf al jaren mee bezig was: kijken hoe het slimmer, soepeler én leuker kan. Toekomstbestendige én mensgerichte kantoren, daar ga ik voor.

Change zit in mijn DNA. Terwijl collega’s dossiers afwerkten, liep ik rond met vragen. Waarom doen we dit eigenlijk zo? Kan dit niet efficiënter? En waarom is iedereen druk bezig, maar blijft de échte vooruitgang uit? Dat soort vragen. Je weet wel, die vragen waar niet iedereen zit op te wachten ;-)

Op een gegeven moment drong het tot me door: ik wil dit niet alleen binnen de muren van één kantoor doen. Ik wil dit breder. Meer kantoren helpen. Meer sectoren. Meer teams laten floreren. En dus deed ik de deur van het notariskantoor achter me dicht - en opende ik die van Kudoz.

Eén van jullie - met een frisse blik: dezelfde taal, andere bril.

Vandaag doe ik precies dat. Maar niet als iemand met mooie theorieën en een PowerPoint vol buzzwords. Wel als iemand die zelf weet hoe het voelt wanneer de mailbox overloopt, het team moppert, de vennoten niet op één lijn zitten en de klant gisteren antwoord wilde.

Kudoz staat voor erkenning, waardering, een pluim of een schouderklopje aan iemand geven.

Want kantoren die vastlopen zijn geen slechte kantoren. Het zijn kantoren waar de energie ergens stokt. Waar goede mensen tegen onzichtbare muren lopen. Waar iedereen hard werkt, maar het geheel niet stroomt en waar er knelpunten zitten.

Mijn job? Die knelpunten vinden. En samen - stap voor stap - ruimte maken zodat jouw kantoor weer ademt.

Zin om eens te praten? Ik luister graag. 

Stuur mij een mail

Opleidingen

  • Licentie Notariaat, KU Leuven

  • Kandidaat-notaris

  • Bijna 10 jaar geassocieerd notaris en mede-eigenaar

  • Meerdere opleidingen change-management, bemiddeling, NLP en systemisch coaching

  • Internationaal organisatie opsteller

Kudoz in cijfers

  • meer dan 20 afgeronde trajecten bij notaris- en accountantskantoren

  • 11 lopende projecten (mix van notarissen, accountants, advocaten, architecten én enkele andere KMO's)

  • 3 inspiratietours met telkens 12 tot 14 notarissen

  • meer dan 250 medewerkers en 60 vennoten vulden de Kudoz organisatiescan in

Geen massaproductie dus. Wel trajecten waar ik met beide voeten in jullie kantoor sta.

Wat mensen over Kudoz zeggen…

  • Notaris Herbert Houben, notariskantoor Notalim

    Al sedert ik zelf notaris ben denk ik na over verbetering van dienstverlening en verbetering van de workflow in het kantoor. Allerlei organisatievormen werden met vallen en opstaan ingevoerd, met wisselend succes. Een grote vooruitgang werd echter nooit bereikt.

    Toen we in personeelsnood zaten, hielp Leen ons uit de nood met de afspraak dat ze met haar nieuw bedrijf Kudoz ons kantoor onder de loep zou nemen. Zo geschiedde, ze kende het kantoor goed omdat ze er werkte.

    In het begin was ik sceptisch, alweer iets anders…. Maar de aanpak heeft gewerkt. Terwijl ik deze testimonial schrijf, hoor ik de werkgroep ‘onthaal’ van de beide vestigingen enthousiast vergaderen over hoe het proces van het onthaal beter kan.

    We hebben een fungroep, een werkgroep per rechtstak, een werkgroep ‘verloop verkoopakte’; enz… Met medewerkers die met volle goesting aan de kar trekken en zelf de verbetering zien.

    Mijn scepticisme heeft plaats gemaakt voor verbazing, de methodologie van Leen werkt! Eindelijk, na 21 jaar notaris te zijn, zie ik gebeuren wat ik al die tijd voor ogen had.

    Een dikke dankuwel aan Leen!

  • Notaris Jelle Van Hove

    “Soms zijn er momenten, dat ik aan haar dacht. Ook al kwamen die maar weinig voor…”

    […]

    Het zou over Kudoz kunnen gaan. Of beter gezegd, gegaan hebben. Ondertussen moet ik Paul de Leeuw verbeteren, en toegeven dat ik al véél aan Kudoz gedacht heb. Een waaier aan opportuniteiten heeft zich aan ons kantoor geopend, louter door eens met een andere bril naar de zaken te kijken. Zaken die eigenlijk wel geweten zijn, maar soms moeilijk te benoemen, worden aangekaart. Processen gemaakt, en een leidraad aangereikt.

    Met haar jarenlange ervaring in het notariaat, en haar kennis naar honger, heeft Leen zich uitstekend gepositioneerd om notarissen, maar veel belangrijker, notariskantoren (want ze is zich goed bewust van de waarde van een goed team) te begeleiden in transities of bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen.

    Ik ben zeer blij handvaten te hebben gekregen om naar de regenboog te mogen en kunnen vliegen!

    Een aanrader!

  • Notaris Stein Binnemans

    Leen Van Breedam kende ik reeds lang, onder andere als gerespecteerd notaris. Ik wist evenwel niet meteen wat te verwachten van haar KUDOZ als “architect of change”.

    Maar het intrigeerde mij en het notariskantoor kon wel een doorlichting gebruiken, meende ik.

    Het bleek voor het kantoor een eye-opener te zijn, een trip met de medewerkers doorheen de werking van het kantoor met vele plussen en waardevolle suggesties tot verbetering.

    Leen Van Breedam staat garant voor een bijzonder professionele, diepgaande, meeslepende én tegelijk ontspannende coaching.

  • Notaris Jan Stoel

    Wij hebben door Kudoz een scan laten uitvoeren van ons kantoor. Onder begeleiding van Leen werden we er hierbij toe aangezet om op een andere manier ons dagdagelijks werk te bekijken.

    Door dit in groep te doen, hebben we ook samen de tijd genomen om, onder professionele begeleiding, te zoeken naar de zaken die we goed doen en de zaken die beter kunnen. Dit op zich is al een verrijking. Leen heeft ons ook geholpen om een aantal werkpunten uit te lichten en te zoeken naar optimalisatie.

    We hopen om hiervan binnenkort alle laaghangende fruit te kunnen plukken.

  • Cannaerts Accountants

    “De begeleiding die we ontvingen van Leen was niet alleen professioneel, maar ook uiterst effectief. Ze bracht niet alleen een schat aan kennis en ervaring met zich mee, maar ook een ongeëvenaarde coachingsvaardigheid. Haar vermogen om onze teamleden te begeleiden en aan te moedigen, was cruciaal voor het succes van het project.

    Wat ons het meest opviel, was haar vermogen om de vinger op de zere plek te leggen en de 'kritische' aspecten van onze organisatie aan het licht te brengen. Deze eerlijke en constructieve feedback was precies wat we nodig hadden om vooruitgang te boeken. Ze heeft ons geholpen om onze zwakke punten te herkennen en aan te pakken, waardoor we als team konden groeien.

    Dankzij haar rapport, analyse en workshop verbeterde de samenhang en het respect tussen de teamleden aanzienlijk. We begonnen te begrijpen hoe we als team beter kunnen samenwerken en dit resulteerde in tastbare verbeteringen in onze prestaties en de algehele sfeer binnen de organisatie.

    Kortom, Leen heeft ons geholpen onze doelen te bereiken en heeft onze organisatie naar een hoger niveau getild. We zijn enorm tevreden over de uitkomst van dit traject en bevelen haar diensten van harte aan… maar enkel als je bereid bent jezelf eerlijk in de spiegel aan te kijken!”

  • Notarissen Dejongh, De Boungne & De Smedt

    Ik heb het genoegen gehad om met Leen Van Breedam samen te werken als change manager op ons notariskantoor. Leen is een voormalig notaris, wat een enorm voordeel is om de medewerkers en notarissen mee te trekken in haar verhaal van verandering.

    Ze heeft een diepgaande kennis van de juridische sector en de uitdagingen waar notarissen mee te maken krijgen. Leen is zeer punctueel, enthousiast en kan mensen engageren voor verandering.

    Ze heeft een positieve en inspirerende houding die aanstekelijk werkt, en ze heeft een goed gevoel voor humor.

  • Notaris Katleen Hennissen

    Als notariskantoor hebben wij bij Kudoz een scan traject gevolgd. Zo hebben wij inhoudelijk inzicht gekregen in 5 grote pijlers: Leiderschap, medewerkersbetrokkenheid, communicatie, klantgerichtheid en continue verbetering. We zijn ontzettend tevreden over de impact die dit heeft gehad op ons en onze organisatie.

    Allereerst heeft het traject een grote invloed gehad op ons leiderschap. Het heeft ons bewust gemaakt van het belang van de betrokkenheid van de leidinggevenden en het belang van interactie tussen mensen. Door de inzichten uit het traject hebben we onze leiderschapsstijl kunnen verbeteren en zien we dat onze medewerkers meer betrokken en gemotiveerd zijn.

    Daarnaast heeft het Kudoz scan traject ook gezorgd om onze interne communicatie te verbeteren, heeft het ons de nodige inzichten verschaf op vlak van klantgerichtheid en heeft het traject ons gestimuleerd om voortdurend te blijven streven naar verbetering.

    Kortom, het Kudoz scan traject heeft ons notariskantoor op verschillende vlakken positief beïnvloed. Er werd intern een changeteam aangesteld waardoor we ook na de scan blijven evolueren en werken aan de verschillende thema’s binnen ons kantoor. We zijn erg tevreden met de resultaten en zouden het traject zeker aanbevelen aan andere notariskantoren